Zingeving

Ik wil een stukje schrijven over zingeving omdat ik denk dat dit een belangrijke drijfveer is voor wat je doet en beweegt in het leven en dus wat je leven inhoud geeft. Als niets er meer toe doet waarom zou je hier dan nog zijn. Waarom zijn we hier eigenlijk op aarde?   Wat voor mij de omslag heeft gegeven in mijn leven is dat ik me begon te realiseren dat we hier niet eenmalig per ongeluk zijn geboren maar dat wij eeuwige wezens zijn die steeds een andere ervaring opdoen onder andere in een lichaam op aarde.

 

Het begon bij mij dat het 1976 werd op nieuwjaarsdag bij mijn opa en oma  met de hele familie van mijn vader en dat ik mij afvroeg waarom het pas 1976 is. Wat was er voor die tijd dan? En waarom leven wij maar zo’n 100 jaar? Wat heeft dat voor zin? Het was voor mij een moment van bewustwording. Zoveel gesprekken verder begon ik mij af te vragen of mensen opnieuw geboren konden worden in een nieuw lichaam. Wij hadden veel gesprekken hierover met mijn opa en oma vooral omdat mijn oma is opgegroeid met een huishoudster die helderziende was en van te voren kon voorspellen wat er ging gebeuren. Dat betekende voor mij dat er dus een soort van plan was wat aan het leven ten grondslag ligt zoals de dingen zouden plaatsvinden. 

 

Mijn opa die wetenschapper was vertelde dat een bevriende paragnost (helderziende ) destijds onderzoek heeft gedaan hiernaar. Hij wilde weten of alles in het leven vast ligt of dat wij de toekomst naar onze hand kunnen zetten of iets kunnen veranderen. Er is toen een proef gedaan waarbij in een bioscoop van te voren is vastgelegd wie op welke plaats zou zitten na afloop van een film op een bepaalde dag. Die mensen die deze avond naar de film gingen wisten niet dat zij meededen aan een experimenteel onderzoek. De onderzoekers hebben gevraagd of alle filmgangers van de 2 rijen, die zij hadden beschreven in de voorspelling, wilden blijven zitten op hun plaats na afloop van de film om te controleren of de voorspelling juist zou zijn. Wat bleek alle beschreven mensen klopten op twee plekken na. Bij navraag zijn in de pauze 2 mensen van plaats verwisseld omdat een kleine vrouw achter een lange man zat. Dus de kleine vrouw is van plaats gewisseld met de lange man. Het mooie van dit onderzoek is dat er dus gedurende de tijd van de voorspelling tot de uitkomst wel degelijk iets was veranderd. Dat betekent dat er wel een plan is maar dat wij invloed hebben door wat wij doen hoe het er uiteindelijk uit komt te zien.  Wij hebben dus invloed op de onze toekomst in meer of mindere mate.

 

Maar wie maakt dan dat levensplan. Zou er dan toch een god bestaan? Of maken wij dat zelf? Maar als wij het zelf maken waarom weten we dat plan niet en zijn we dan zo aan het zoeken in het leven naar onze weg of naar dat plan?

 

Toen ik eindexamen deed merkte ik dat ik in de pubertijd op school mij vooral had bezig gehouden met mijn sociale ontwikkeling en kwam ik er achter dat ik toch wel heel erg mijn best moest gaan doen wil ik mijn eindexamen halen. Ik deed een enorme eindspurt en hoopte dat het genoeg zou zijn. Vlak voor de bekendmaking van de examens had ik een droom waarin ik over een brug, die was gebarricadeerd, werd opgetild en over de brug vloog waarbij ik wakker werd en wist dat ik mijn eindexamen zou halen.  Het voelde of ik door iets of iemand was geholpen hierbij. Wie was/waren dat dan, waren er dan engelen of andere onzichtbare helpers? 

 

Vervolgens werd ik in plaats van in Utrecht waar ik naar toe wilde in Groningen geloot voor mijn studie Rechten. Hoe vreemd dat er alleen in dat jaar een loting was en dat ik werd uitgeloot voor Utrecht. Kennelijk was het de bedoeling dat ik naar Groningen ging.  Er was dus bijsturing van wat ik had gekozen naar het plan zoals het zou moeten gaan. Wie zorgt er voor mijn plan of mijn weg? Wij houdt mij op het pad? Allerlei vragen en er komen er steeds meer bij! 

 

Ik ben 38 jaar. Ik heb een maagvliesontsteking en met een vertrokken gezicht breng ik de kinderen naar school. Bij mijn jongste zoon in de klas is een andere moeder die vraagt of ik verlichting van mijn pijn wil en biedt mij Reiki-behandeling  op afstand aan dezelfde avond nog. Ik zit ’s avonds aan tafel en voel ineens een stroom van energie in mijn lichaam en het begint te tintelen in mijn maag en lever. Even later stroomt de pijn uit mijn lichaam en ik voel mij herboren.  Ik was totaal vergeten dat de moeder uit Teuns klas Reiki zou sturen die avond. Ik bel haar op dat er een wonder heeft plaats gevonden. Een een weekend later heb ik een reiki-cursus achter de rug waardoor ik mijzelf kan behandelen iedere dag. Hoe geweldig!!! Je gaat liggen legt je handen neer en hebt de intentie dat de universele levensenergie jouw hele lichaam in balans brengt en….. het gebeurt!! Hoe kan dat? Hoe werkt genezing? Waardoor worden wij ziek en hoe genezen wij? Waarom geneest de een wel en de ander niet?  Is dit ook onderdeel van het levensplan?

 

Ik breng mijn oudste zoon naar de karate-les hij is 11 jaar oud en hij vraagt hoe laat het is. Ik vraag waarom? Hij wil het exacte moment weten want hij zegt dat de buurman nu overlijdt. Ik vraag:  Hoe weet je dat? Hij zegt dat hij zijn ziel ziet wegvliegen uit zijn lichaam. Waar gaat die ziel dan naartoe? Vraag ik. Naar een rustplaats zegt hij. Bij terugkomst van de karate-les staat er een ziekenauto bij de buren en is de buurman op precies de tijd die hij had gevraagd overleden. Dit is voor mij het moment dat ik een opleiding wil doen om hier meer over te leren. Als hij een ziel ziet vliegen.. Hoe zit dat dan als je doodgaat en kennelijk zijn er mensen die dat kunnen zien.  Ik wil er meer over weten en ga de opleiding doen Professioneel Energy Coach een combinatie van aura– en chakrahealing en coachingstechnieken.

 

Hier gaat een hele wereld voor me open. Een hele literatuurlijst komt beschikbaar en lees de hele lijst. Het is of er steeds weer een deur achter een deur is en daar achter weer een deur en het plaatje wordt voor mij steeds helderder. Wat eerst vooral vragen waren  die steeds meer werden, komen er nu steeds meer antwoorden achter elke deur naar voren.

De hele olifant in beeld!!! Wat een prachtige titel voor een boek. Alle puzzelstukjes komen bij elkaar.

 

Het geheim van het leven ligt in mijn eigen hart. Wat een ontdekking! De wereld beleef ik door mijn eigen blik.  Mijn gedachten creëren de werkelijkheid waarin ik leef. Wie ik ben?

Ik ben een eeuwig lichtwezen! Mijn wezen is multidimensionaal maar mijn lichaam is slechts 3 dimensionaal. Dus alleen mijn lichaam is zo beperkt aan de aarde verbonden maar mijn geest is eindeloos. En mijn pad? Dat is in overeenstemming met mijn wezen zorgvuldig gepland en wordt begeleid door gidsen en engelen en dat alles past in het grote plan van hogere lichtwezens en het goddelijke plan. 

Dat wij ons plan niet geheel kunnen herinneren is onderdeel van de ervaringen die wij willen opdoen in ons leven omdat wij steeds keuzes maken. Wij hebben de vrije wil om te beslissen hoe wij omgaan met de dingen die er in ons leven gebeuren. Alles wat wij meemaken geeft ons de mogelijkheid om steeds voor liefde te kiezen. Elke dag weer de keuze om in liefde te leven met onze familie en vrienden en werk te doen dat geen schade brengt aan anderen en de keuze om goed voor de aarde te zorgen, voor de natuur, de dieren en alles wat er leeft. De uitdagingen die wij op ons pad krijgen zijn meestal van te voren afgesproken om ons de kans te geven om te groeien en een beter mens te worden of om wonden te helen uit het verleden of om recht te doen aan een benarde situatie waarin we anderen hebben gebracht. 

 

Ik begrijp dat ik mijn best doe steeds het goede te doen maar dat het soms onmogelijk lijkt een goede keuze te maken. Soms is het ook niet te overzien wat de juiste beslissing is of zijn de feiten onjuist voorgeschoteld of  heb ik ze onjuist beoordeeld. 

 

Precies deze dingen maken het voor mij belangrijk om zoveel mogelijk helder te krijgen wat mijn eigen blinde vlekken zijn. Hoe meer bewustzijn hoe minder blinde vlekken. Hoe meer in contact met mijn gidsen en engelen hoe meer hulp ik kan vragen bij de beslissingen en hoe meer begrip er voor de situatie er komt. Waarom je bepaalde dingen meemaakt in je leven.  

 

Hoe meer ik mijn bewustzijn train door mij te verbinden met het licht en het universum, hoe meer ik vrede ervaar in mijn geest,  hoe gelukkiger ik mij voel in mijn ziel en hoe mooier wordt mijn blik op de wereld. Maar dit gaat andersom ook op!

 

Dit geeft mijn leven zin omdat ik weet dat ik in vreugde wil leven met wie ik ben; het licht dat ik wil zijn en dat dat ten goede komt aan iedereen en aan de aarde. 

 

Helena van Ruyven.